Afsluiting Vietnam

9 januari 2018 - Thắng Tam, Vietnam

Na 4 weken wordt dit het laatste verslag van onze lange reis door Dubai en Vietnam.

De laatste dagen hebben we lekker relaxed en uitgerust op deze "strand" locatie. Wel moeten we er gelijk bij zeggen dat het strand na 1100 , en voor 1600 uur eigenlijk niet lang te betreden is. Er staat dan wel een flinke wind, maar de zon doet zijn werk meer dan perfect. Het brandt werkelijk op je huid, en de temperatuur is rond 0800 al bijna 30 graden.

DSC01482

Op 7 januari een bezoekje gebracht aan de vuurtoren. Een populaire hangplek voor de jeugd, die met de scooters de heuvel oprijden, en onderweg (en boven) vele selfies makend, van de rit op de scooter, alsmede zichzelf op de meest wazige plekjes. Soms vraag je je werkelijk af, of ze de omgeving nog op een foto hebben staan, of alleen zichzelf.

Via de warme stad, op zoek naar een korte weg naar boven, kwam ik (Han) bij een (het leek wel) een klooster.  Op het terrein een paar mooie open gebouwen, en een soort tempel, waar vele oude mensen rondliepen. Velen waren blind en werden begeleid door anderen. Om de tempel liep heel langzaam een lange stoet mensen, stap-voor-stap, onder het ritmische geluid van de voorste vrouw, die iets uitsprak. Sommige hadden de tranen in hun ogen. Erg mooi om te zien. Na afloop, na de trip naar de vuurtoren, vond ik ze weer terug, al rustend op het terrein.

DSC01494DSC01496DSC01501DSC01502DSC01523

Verder op het terrein een groot liggend buddha beeld. Er naast stonden 4 kleine vrouwtjes. Een grote europeaan is ook hier weer bijzonder, dus kwamen ze 1 voor 1 naast me staan, om onder het geluid van een hoop gegiechel en geklets, door de andere 3 op de foto gezet te worden. Bijzonder.

DSC01504

Vanaf de vuurtoren een erg mooi uitzicht over de zee. Je ziet de stroom aan vrachtschepen, op weg naar de vele terminals en haven van Saigon, om de miljoenen mensen te bevoorraden. Vele schepen komen volgens ons uit China en Korea.

DSC01483DSC01486

DSC01506DSC01516

Het is een lange en mooie reis geweest. Na onze verkoop van ons huis in Smilde (met de daarbij vrijkomende stress e.d.), waren we erg toe aan deze vakantie. Maar nu hebben we ook weer zin in het nieuwe hoofdstuk. Een nieuw huisje in Duitsland vanaf 1 februari a.s. is onze eerste uitdaging.

We hopen dat iedereen met veel plezier onze verhalen heeft gelezen en ons zo heeft kunnen volgen.

Voor alle lezers een mooi en gezond 2018, en mocht je ooit twijfelen of zo'n reis iets voor jou is, niet langer wachten. Je leeft maar 1 keer!. Dus doen. Gewoon gaan. Het opent je ogen voor andere culturen en zet je eigen (Westerse) denkbeeld weer even in de juiste proporties.

DSC01531

1. Wen Kloet:
    9 januari 2018
    Zal jullie reis verslag missen. 😉
    Echt een super reis hebben jullie gehad.
    Goede reis terug.
    En spreken elkaar snel
    Xoxo
  2. Arnesto:
    9 januari 2018
    Mooi verslag weer, goede terugreis
    En tot snel!💋👍🏼😊
  3. Ton Visser:
    9 januari 2018
    Dank lieve vrienden voor de mooie verslagen . Ik zie jullie graag veilig weer terug in Nederland of Duitsland . Goede reis
    Groetjes Ton
  4. Greet:
    9 januari 2018
    Veilige reis terug, op naar de komende uitdaging, een nieuw eigen plekje opbouwen😘
  5. Frans Bezooijen:
    Beste Edith en Han,
    Bedankt voor de leuke verhalen en mooie foto's. Het was een indrukwekkende reis. Alleen door de verhalen heb ik het idee dat ik meegereisd heb.
    Tot het volgende reis versag. Groeten frans.
  6. Dolf Eenkhoorn:
    9 januari 2018
    Leuk jongens, mocht je hulp nodig hebben begin februari gewoon effe melden.
    Goede thuisreis