Saigon en geschiedenis

3 januari 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Helaas niet gelukt de nieuwe Saigon water bus te boeken. Zelfs met Engels, of gebarentaal niet gelukt om een mannetje in een ticketbox te vragen om een kaartje. Als je iemand zelf met gebarentaal, plaatsjes en folders niet uit kan leggen dat je een kaartje wilt kopen, dan vraag je jezelf toch af of het aan mij ligt,  of dat het niveau van de "ontvanger"  bedenkelijk is. Persoonlijk houd ik  het op het 2e

Maar gisterenmorgen nieuwe poging.  En warempel, deze 2 personen snapte het wel. Joepie, echter boot vaarde net weg. Dus dan maar met de veerboot naar de overkant. Een platte boor, waar de scooter op kunnen rijden, en een aan het einde moeten keren om weer klaar te staan om eraf te rijden.  Door een bemanningslid krijgen ze dan een reddingsboeitje.  Wat ze daar mee moeten doen is een raadsel. Als de boot zingt, dan word je meegesleurd door de stroming, om je gaat direct de pijp uit door hetsterk bevuilde water. Aan de overzijde even afrekenen.even schikken want het koste maar liefs € 0,07 per persoon.....

DSC01266DSC01267DSC01269

Overzijde brug in een bus gestapt. Dit is een rijdende door, met voorin een mannetje die druk aan het bellen was, en steeds harder begon te praten. Waar het over ging is ons een raadsel, maar dat hij boos was, was duidelijk. Dit werd tussen diverse telefoontje volgens ons ook druk besproken met het mannetje in de bus die de kaartjes verkocht.

DSC01273DSC01276

In de stad aangekomen eerst maar even afkoelen in een winkelcentrum. Een zeer luxe 5 etage hoog gebouw met zeer nette en luxe zaakje voor de meer welvarende Viatnamees. Buiten een graad om 33, dus binnen iets beter.

DSC01282

In de stad een paar gebouwen bezocht zoals een oude Franse Cattedraal en het oude postkantoor uit de tijd van de Franse bezetting. Ook het oude presidentiële paleis stond op het programma.  Hier kwam in 1975 een einde aan de oorlog toen Noord-Vietnam  met een tank de poort kapot reed, en de vlag gepland werd op het gebouw.. in het gebouw de inventaris nog in de stad,  zoals die in 1975 was.

DSC01285

Na een warme dag, nu wel met de boot terug.

Vandaag een bezoek aan de Chu Chi tunnels. Een tunnelstelsel van 20 km in de omgeving van Ho Chi Ming stad,  maar die zelfonderzoek geheel Vietnam gemaakt was om de oorlog met Amerika te kunnen winnen.

En dan morgen naar de kust om de laatste dagen te genieten aan zee.