Reis naar Saigon en oud&nieuw viering 2018

1 januari 2018 - Linh Đông, Vietnam

Chaotisch. Er is maar 1 woord om het eindfeest van het jaar te beschrijven in Saigon.

Maar voor we zo ver komen, moesten we eerst die kant op komen. Een rit van globaal 160km over overvolle wegen in de Mekong delta.

In Vietnam rijden de bekende Futa bussen. Grote bussen met normale zitplaatsen, of met slaap/hangplekken. Op het 1e gezicht lijkt dit laatste een raar idee (als je een foto's) ziet, maar het is perfect. Tickets kan je kopen via je eigen hotel of Internet,  kosten zijn belachelijk laag (ons ritje koste nog geen 3 Euro per persoon)

Na een ritje in een busje, waarbij de chauffeur te laat aankwam, en de daarop razende rit door de stad, waarbij de chauffeur links en rechts inhaalde  en al druk toeterend de bus terminal bereikte, konden we direct overstappen. Wel even je slippers uitdoen bij de deur van de bus, en in het zakje doen dat de bijrijder je aanreikt. Iedereen in de bus loopt op blote voeten. Eigenlijk wel slim, anders stapt iedereen met zijn vieze schoenen overal op , zoals de stoelen e.d.

De stoelen zijn beter,  die bijna plat kunnen, maar ook half overeind. Een lekkere stand om langzaam in slaap te vallen. (Wat ook weer gebeurde).

DSC01188DSC01190DSC01191

Ook deze chauffeur maakt veelvuldig duidelijk aan alle andere weggebruiker (zoals ook hier een vele scooter rijders die echt overal rijden), dat hij er langs wilde!. De claxon van de bus is gigantisch. In de bus word je al gek van het lawaai,  laat staan buiten de bus.

Na 2 uur even een korte pauze bij een busterminal op de route. Hier een hal vol eetspulletjes e.d. en na exact 20 minuten weer de bus in.

Na totaal 4,5 uur in Saigon. Wat een warme en drukke stad.  We zijn Hanoi al gewend, maar dit is nog erger.

Overgestapt naar een taxi, en toen naar het hotel in het noorden van de stad, dwars door de stad. Een ritje van globaal 20 km,  maar een rittijd van globaal 1 uur!

Gisteren een relaxte dag  in-en om het hotel. Ook hier vriendelijke mensen, die je zo uitnodigen in huis, om meer over je te weten te komen. De grote wens van een man was om sneeuw aan te raken. (In een stad waar het altijd 30 graden zie je dat fenomeen dus niet veel.). Mooie gesprekken met totaal wild vreemde mensen, die je werkelijk overal hebt. Super

En toen het einde jaarfeest. Met een Uber taxi naar de stad (handige app). In de stad vanaf 1600 uur rondgelopen en geen seconde verveeld. Overal marktjes,  muziek en en ook een foodmarkt bezocht. Kleine kraampjes met heerlijk eten voor een paar cent,  en lange tafels waar je dit alles nuttigt.  Mooie sfeer en muziek.

De hele dag en avond rijden de scooters richting het centrum, met als gevolg een chaos. duizenden en duizenden scooters. Pfff.

In de stad honderd duizenden (of meer) Vietnamesen en toeristen (zwaar in de minderheid) die het vuurwerk gaan bekijken. (Zelf kan je nergens vuurwerk kopen zoveel ik weet)

Klokslag 12 uur een gigantisch vuurwerk. Bijna 20 minuten lang, waarbij de "oooh en aaahhh"  vaak opstijgt uit de massa (zie filmpje). Super gezellig. Wij konden alles perfect zien, aangezien wij met kop en schouders boven iedereen uitsteken. En toen Han ook een jochie op zijn schouder nam om alles nog beter te zien, was hij gelijk de hoogste toeschouwer. Hij glunderde van oor tot oor.

DSC01242DSC01243DSC01245DSC01248DSC01250DSC01251

Noot. In de map video een filmpje van het vuurwerk

En toen was het klaar. En dan begint de pret. Duizenden mensen die hun scooter pakken en gaan rijden. Wat een herrie. En dat loopt natuurlijk overal vast. Moervast. Een ambulance die met sirene zwaailichten aan er door proberen te komen en veel scooters die elke centimeter inpikken daar waar mogelijk. Het kostte ons een uur om alleen maar de straat uit te komen, en nog een uur om uiteindelijk in een taxi te zitten. (Nadat een 3x een Uber taxi de rit gewoon annuleerde).

DSC01256DSC01257

Noot. Ook een filmpje hierover in de video map (sorry voor de slechte kwaliteit)

Super mooi maar nooit meer. De volgende keer gewoon in ons nieuwe huisje in Wielen.

1. Ruud:
    1 januari 2018
    Dat van die sneeuw snap ik wel. Lijkt me heel raar als je alleen 30 graden gewend bent.
    Volgend jaar lekker in huis, oliebollen eten en foto’s can Vietnam bekijken😘