Floating market

30 december 2017 - Tân An, Vietnam

Gisteren een mooie trip gemaakt. Met een bootje over de rivier naar een Floating market, en een bezoek aan een noodle factory.

Allereerst vroeg op. 0630 worden we netjes opgehaald bij het hotel. 2 jongelui staan al klaar om ons mee te nemen. De 1e een meisje dat Engels studeert aan de universiteit, en de jongen ook student aan de universiteit voor iets als watermanagement .  De jongen werkt ook nog eens in een restaurant, en had ons daar ook al bedient. Hoe klein kan de wereld zijn.

Met een klein bootje gaan we op pad. Aan het roer (eigenlijk een oude motor op een lang stok met schroef), een vrouwtje, dik ingepakt (het is winter....)

DSC01123

Op 8ns dooie gemakkelijk,  tuft de boot over de rivier. Links en rechts ingehaald door andere bootjes met goederen, toeristen e.d.. Soms moet de boort stoppen omdat het roer vast zit met rommel. De Mekong delta is een afwatergebied vanuit China door 6 landen, voordat het water in de Zuid Chinese zee stroomt. Zwemmen in dat water is geen goed idee. Wat een zooi.

DSC01135DSC01136

Na 45 minuten varen kwamen we aan op een plek waar de mensen hun waren verhandelen vanaf de boot. Echter, omdat wij later vertrokken waren dan gebruikelijk (normaal start deze markt dagelijks om 0500) zijn vele bootjes alweer op weg naar het vaste land om daar verder te gaan met verkoop. Maar er er waren er toch nog genoeg om een idee te krijgen van de handel.

DSC01127DSC01129DSC01170

Hierna voeren we een kleine zijtak van de rivier in, om een noedelfabriek te bezoeken

DSC01144DSC01145

Zo'n fabriek is niet een westerse fabriek. Dit is een klein familie bedrijfje, die een soort pap maakt van rijstpudding en meel, dat op een grote plaat bakt (als een pannekoek) en na een korte tijd er weer afhaal zodat het kan drogen in de zo'n.  Na 24 uur word het weer ingesmeerd met olie, en in lange slierten gesneden. En dat is weer de noodle soep.

DSC01149DSC01151

DSC01153DSC01157

Na afloop wer relaxed terug gevaren naar Can Tho en bij het hotel weer afgezet

DSC01171DSC01178

De middag stond in het teken van rust, en in avond heerlijk genoten van het uitzicht vanaf de rooftop bar, onder genot van een drankje. Ondanks alle armoede op straat, zie je wel dat Vietnam zich razendsnel ontwikkeld. Ook hier word het verschil tussen arm en rijk steeds zichtbaarder, maar zie je ook veel mensen die wat te besteden hebben.

Al met al een top dag, met fantastisch  weer ( 30 tot 35 graden), en erg lieve en vriendelijke mensen.

Vandaag gaan we op pad naar Ho Chi Ming stad (Saigon dus). Daar gaan we lekker oud en nieuw vieren morgenavond. Omdat het tijdverschil met NL 6 uur is, zijn wij al klaar met het feestje, als het in Nederland nog moet beginnen.

Voor nu, een mooie dag en tot de volgende blog.

1. Dolf Eenkhoorn:
    30 december 2017
    Verkopen ze ook calve pindakaas?
    Leuk oud en nieuw!
  2. Cobi: