vertrek per trein uit Bandung

21 december 2015 - Jogjakarta, Indonesië

Om 6.30 uur vanmorgen (nederlandse tijd 00.30 uur) was het tijd om op te staan want vandaag staat er weer een reisdag op het programma. Voor Han ontbijten met toast met jam / hagelslag jaja en koffie. Voor mij thee met kale toast. Mijn maag is nog steeds van streek. Straks een ibuprofennetje erbij en gaan! Om 7.30 uur is de taxi er en vertrekken we richting station. We moeten om 8.00 uur aanwezig zijn en dat lukt verrassend genoeg prima. Het verkeer is inderdaad ietsjes minder op zondag. Op het station is het even zoeken naar welk perron maar zoals gewoonlijk staan er legio mannetjes klaar om ons dit te wijzen. Tegen een tarief natuurlijk! Hier gaat niets voor niets. Hij brengt ons keurig naar onze stoelen en houdt dan zijn hand op. Op het door ons genoemde  bedrag van 10.000 schudt hij zijn hoofd en wijst naar het bedrag wat hij wil hebben (20.000 = 1,35). Haha hij heeft het ook gekregen hoor. We hebben een rit geboekt in de "ecklusif". Gelukkig heerlijk veel beenruimte en zachte stoelen. Dat moet lukken vandaag. Vertrek staat gepland op 8.30 uur en dat lukt dan ook. De aankomsttijd is nooit precies te zeggen, maar wordt geschat op 16.30 uur. Veel zitten, lezen, kijken, af en toe opstaan, wc bezoeken..... (het is nl. een enorme uitdaging op je staande te houden in een zeer schokkerige trein ;-). We zien onderweg veel rijstvelden en bossen en rijstvelden en bossen enz enz). De rit door de bergen is hobbelig en schokkerig. We komen behoorlijk moe aan in Yogjakarta en worden gelijk bedolven onder regen en taxichauffeurs. Ik zit er behoorlijk doorheen en loop gewoon weg richting de hoofdweg. Ik heb even geen zin in het eeuwige onderhandelen. Halverwege laten we ons vervoeren door een fietstaxi. Ze hebben alleen veel moeite om het hotel te vinden. Lang leve de navigatie op de telefoon van Han! Aangekomen in het hotel lekker gedoucht en weer op adem gekomen. Han heeft helaas wel een "koutje" gevat en kreeg s-nachts koorts. Morgen maar niet naar de Bouroubadour maar een bed- en rustdag.