2e dag Dubai

14 december 2017 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Lange nacht achter de rug. Heerlijk tot 0900 geslapen ondanks het razende verkeer en feestje van zoon des huizes. 20 jaar geworden en werd om 0000 verrast door zijn vrienden.

Na een broodje van de plaatselijke supermarkt, op weg naar het oude deel van de stad. Even stukje lopen maar de metro, en samen met velen, vooral mensen uit India, Pakistan en omgeving, 4 haltes naar ons startpunt.

Heerlijk weertje en via allerlei straatjes , waar de kleine kruiden handelaars hun waar hadden opgeslagen. Dit is het deel waar allemaal tussen handelaren zien.  Kleine zaakjes met vele grote zakken met kruiden en specerijen om zich heen. In het midden een oude stoel met bureautje voor de administratie.  Mooi om te zien.

Helaas ook de bekende toeristen straatjes, waar je vanuit elk straatje wel belaagd word door een verkoper die je van alles in de handen drukt en wil verkopen. Tulband,  kasmier tasjes, horloges etc. Brrrr. In het begin spreek je ze nog rustig aan, maar op het laatst is negeren de beste optie. Jammer, je kijkt dan zelfs niet meer in de winkels.

Met een klein bootje naar de overkant van de rivier en vanuit daar via allerlei straatjes naar de metro.

Dubai mall. Wat ongelofelijk groot. Zitten alleen al 294 dames kleding winkels in. Via lange gangen met rolbandmaat,  loop je van de metro naar de mall. G(globaal 1 km schat ik in). Daar een winkelcentrum dat voorzien is van de gekste dingen, zoals ijsbaan,  maar ook een gigantisch aquarium, vol met vis, haaien, roggen etc. Erg mooi en bijzonder, maar ook weer waanzin om zo iets te bouwen in een mall.

Via 1 zijde kom je bij een gigantische binnenplaats, waar een groot meer (lijkt meer op een gigantisch zwembad waar niemand in is) is gemaakt. Eromheen staan dan de gigantische gebouwen waaronder de hoogste van de wereld. De Burj Kalifa. Vanuit de speakers hoor je ritmische lounge muziek wat een mooie sfeer geeft. Erg mooi plekke.

Hierna naar de Burj. Bijzonder om een vip behandeling te krijgen (moet je wel voor betalen, zoals vele dingen in Dubai). Een reisleider die de groep via de vip louche mee naar boven neemt. 1 lift in 55 seconden naar de 126e etage, daar weer overstappen en aansluitend werd in 22 seconden naar de 148e etage.  Uitgang is op 555 meter hoogte. Wat een uitzicht...... je kan heel dubai zien, maar ook de vele bouwprocecten in- en om dubai heen. En daarachter...zand, zand, zand.

En toen maar werd terug naar de metro. 1900 uur. Spits is dan vast wel afgelopen met volle metros's?. Helaas. De metro komt eraan, deur gaat open, en dan....tot de nok toe gevuld treinstellen. Kan geen haring bij in. Nou af en toe 1 of 2 dan. Deur weer dicht, metro weer weg. Wachten op volgende poging. Bij de 4e metro konden We onze grote Nederlandse lichamen erin wurmen. Om ons heen kleine Indiase en Indonesische mesjes.  Die zien gelijk niets meer als wij er zijn.:). Elke station weer hetzelfde ritueel.  Mensen die uit alle macht eruit proberen te komen,  en tegelijk vanuit de andere kant erin. Gekkenwerk.

Al met al een mooie en lange dag, die zeker aan te bevelen is mocht je hier heen komen.

Groeten vanuit Dubai.

1. Wen Kloet:
    14 december 2017
    Zo leuk om dit te lezen. En de foto's. Julli stralen erop.
    En nieuw stekkie gefeliciteerd ook namens mn ouders.

Enjoy.
    Tot jullie volgende verslag 😘
  2. Roelinda Tip:
    14 december 2017
    Ziet er mooi uit zeg! Leuk jullie zo te volgen! Veel plezier!