Halong Bay Vietnam

20 december 2017 - Hanoi, Vietnam

Betoverend.  Het gebied Oost van noord-Vietnam,  en Zuid van China is werkelijk adembenemend mooi. Niet voor niets staat het op de UNESCO wereld erfgoed lijst.

Halon 1

Als je in Vietnam bent, dan is dit DE atractie waar je al toerist heen moet gaan. Dus boeken maar.

Maandagmorgen vroeg op, want ze komen ons ophalen rond 0730. Een klein viatnamees vrouwtje pikte ons op bij het hotel, en samen naar de bus.

Een simpele oude bus, geschikt voor globaal 20 man. Door het drukke verkeer de andere 13 deelnemers overal oppikken en an sluiten richting Halong bay. Het is een wonder dat er iemand nog kan rijden in Hanoi. Druk is niet het goede woord. Een chaos op sommige wegen en kruispunten is een beter woord. Maar het aparte is dat er geen file's zijn. De stelregel is dat je gewoon je voorwiel of bumper voor de andere moet zetten, en jij bent eerst. Veel toeteren (en dat doen ze allemaal zodat je anderen kan waarschuwen dat je er aan komt), en dan kom je er wel. Als voetganger is het zaak om soms gewoon over te steken. Niet snel, maar rustig. Het verkeer kan hier dan op reageren door om je heen te rijden.  Je moet het zelf meemaken.

De buschauffeur.  Die wil altijd voorop rijden, en haalt iedereen in. Links,  rechts, wel of geen doorgetrokken streep. Maaktt niets uit. Volgens mij allemaal een doodwens in hun genen. Wat een mafkezen zijn dat.

Na 4 uurtjes rijden in de haven aangekomen van Ha Long. Van daaruit in de diverse sloepen naar je eigen boot. Op de boot een mooie hut, met fantastich uitzicht. 2 dagen gevuld met: met een bamboe boot langs een vissersdorp, kijken hoe ze parels kweken, grot bezoeken, leren spingrol (kleine loempia) maken, maar vooral genieten van de omgeving.

DSC00623DSC00753DSC00742DSC00651DSC00662DSC00625

Na 2 mooie dagen weer met de bus weer terug naar Hanoi om ons weer in de hectische drukte van deze stad te storten.

Noot. Alle foto's vind je altijd terug in de foto map.