Oorlog en waanzin

21 december 2017 - Hanoi, Vietnam

Vietnam staat voor de oorlog met Amerika in de meeste geheugens nog gegrift, maar Vietnam kent een lange geschiedenis van oorlog en onderdrukking. Naast een lange periode van oorlog en ellende met China, had Frankrijk hier een groot aandeel in.

DSC00791

Net als Nederland een kolonie had in Indonesië,  Brazilië e.d., had Frankrijk Vietnam in zijn greep. It. is nog goed te zien in het voormalige gevangenis complex in Hanoi. Deze gevangenis is eind 19e eeuw gebouwd, en daarna gebruikt door de Fransen om de Vietnamesen te straffen. En deze straffen waren niet mals.

DSC00799DSC00793

Dit complex staat bij de Amerikanen ook wel bekend als Hanoi-hilton. De Vietnamesen wilde op die manier aantonen dat je krijgsgevangenen ook op een humanitaire manier kan behandelen. Ook tijdens de oorlog metAmerika, zaten hier vele Amerikanen vast, sommige zelfs voor vele jaren , zoals Senator John MC Cain.

Het complex ziet er sober uit, maar de levensecht ingerichte cellen, foto's en serene muziek maken het een onwisbare herrinering.

DSC00798DSC00794

DSC00801DSC00792

Naast dit bezoek uiteraard ook lekker de stad bekeken, en al slenterend de gebouwen, maar zeker weer het verkeer bekeken. (In de map video's kan je een video bekijken van een willekeurig kruispunt in Hanoi).

Super dat we zoveel leuke reacties mogen ontvangen op onze verhaaltjes. Dank. En het voorstel om dit te blijven doen, is heel aantrekkelijk.....

De 22e gaan we ons verplaatsen naar Hoi An. Een plaats in midden Vietnam, net ten zuiden van Da Nang, van waaruit we weer verder gaan schrijven over dit mooie en bijzondere land.