Laatste dag Hoi An en reis naar Can Tho.

26 december 2017 - Tân An, Vietnam

Nu in het vliegtuig, onderweg van Da nang naar Can Tho, in het zuiden van Vietnam. Terwijl ik dit schrijf, zitten we relaxed in een vliegtuig van Vietjetair. De Ryanair van Vietnam.

Super handig om te reizen in Vietnam. Je kan via Internet,  maar ook bij nagenoeg elke hotel wel boeken. Voor globaal 100 Euro vlieg je met 2 personen, met bagage naar een ander plaats, die zo'n 600 km verder op ligt. (Huidige vlucht zelfs 1500 "weg" kilometers)

Gisteren een uitje gemaakt naar My Son. Een plek tussen wat bergen en in de rimboe, waar nog oude tempels staan. We werden om 1 uur netjes opgehaald met een (model) landrover. De bestuurder was een klein stil mannetje, die strak tegen zijn stuur aan zat, en reed als een slak. De meeste stukken reed hij tussen de 30 en 40km/h. En hij toeterde naar elke brommer, auto, en vaak ook als ze geen andere weggebruikers zag. Noot. Het is gebruikelijk dar je in Vietnam de andere weggebruikers op de hoogte houd van jouw komst. Dus toeteren....

DSC00971DSC00975

DSC00977DSC00982

Je moet je het zo voorstellen, dat men gewoon de weg op rijd, keert, afslaat, remt, parkeert etc, zonder om zich heen te kijken. Jij moet dan maar laten weten dat jij er aan komt, en dat doe je met de toeter dus!

En het aparte is dat niemand boos word. Geen  opgestoken vingers, afsnijden in het verkeer, voor iemand rijden en dan remmen. Dit gedrag zie je hier niet. Daar kan de gemiddelde opgefokte Europeaan nog iets van leren.

DSC00979DSC00984

DSC00992DSC01001
Na een ritje van 1,5 uur, kwamen we aan bij een bijzonder mooi complex. Hier staan nog oude Hindoe tempels van 1000 jaar geleden. Veel tempels zij helaas verwoest door Amerikaanse bombardementen in 1975. Het mooie is dat de gids uitleg geeft over de geschiedenis e.d. Dat je zo hoort dat de metselkunst van de Indiërs in die tijd, nog steeds een raadsel is. Dat de stenen toen strak op elkaar gezet werden, maar dat ze nog steeds niet weten hoe deze op elkaar "geplakt"  zijn . Cement werd toen niet gebruikt, en het ziet er zelf nu nog perfect uit.

DSC01000
Mooi was het verder te horen hoe Hindoes hun goden vereren, en waarom vele beelden voorzien zijn van 2 delen.  Bijvoorbeeld en mens met een olifanten hoofd. Bijzonder.

DSC01025DSC01026
Na afloop netjes weer vervoert naar een plek waar een simpele boot klaar lag, om ons terug te brengen op een pikdonkere rivier naar Hoi An. Een lekker broodje, en een Viatnamees biertje erbij, wat wil je als mens nog meer.  Het was zeker de moeite waard om deze trip te maken.

DSC01048DSC01051
Na afloop nog even langs 1 van vele leerwinkels gegaan in Hoi An, om een tas op te halen die we besteld hadden ( gemaakt van buffel leer).  Voor globaal 35 Euro werd die binnen  24 uur op maat gemaakt. Gaat je in Nederland niet lukken.

Helaas vanmorgen regen. De restanten van de tropische storm die op de Filipijnen huisgehouden had. Dus mooie dag om een nieuwe plek op te zoeken.

In het zuiden zitten we straks in de Mekong delta. Een gigantisch gebied, waar o.z. de grootse drijvende markt is van Vietnam, en waar de rivieren stromen van Cambodja  naar o.a. De  Zuid Chinese zee. Daar lekker 2 dagen een hotel geboekt met dakzwembad. En van daaruit zien we wel weer verder.

We zijn nu alweer 2 weken op pad, en nog 2 mooie weken te gaan, voor we op 10 januari terug keren.

Maak er maar een mooie 2e kerstdag van in Nederland.

1. Roelinda Tip:
    26 december 2017
    Prachtig allemaal! Geniet maar lekker en ook fijne tweede kerstdag vanaf Terschelling!!
  2. Dolf Eenkhoorn:
    27 december 2017
    Jullie ook fijne kerst gehad met kerstboom? Het werk roept alweer dus ontbijten en naar Emmerich. Groetjes en blijf gezond!